Rok 2025 przynosi szereg istotnych zmian w polskim prawie, które mają na celu dostosowanie regulacji do zmieniających się potrzeb społecznych, technologicznych i gospodarczych. Wprowadzane zmiany dotyczą wielu obszarów, takich jak prawo podatkowe, prawo cywilne, karne, administracyjne, czy też prawo pracy. Poniżej przedstawiamy 10 najważniejszych zmian prawnych, które weszły w życie w 2025 roku i wpłyną na codzienne życie obywateli oraz działalność przedsiębiorców.
Nowe kody PKD 2025 – co musisz wiedzieć?
Nowe kody Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2025) zaczęły obowiązywać już od 1 stycznia 2025 r., zastępując dotychczasowe PKD 2007. Na szczęście nie oznacza to dla przedsiębiorców, a konkretnie dla podmiotów zarejestrowanych w CEIDG, KRS lub posiadających REGON, automatycznej zmiany. Podmioty zarejestrowane w CEIDG, KRS lub rejestrze REGON mają prawie 2 lata na dokonanie zmian w PKD. Wynika to z tego, że ustalono termin do dnia 31 grudnia 2026 r. co do samodzielnego dokonania przeklasyfikowania kodu określającego przedmiot dotychczas prowadzonej działalności: z PKD 2007 na PKD 2025. Aktualnie obowiązuje więc 2-letni okres przejściowy, w którym pomimo nowej PKD 2025 stosuje się jeszcze PKD 2007.
Jeżeli przedsiębiorcy sami nie zdecydują się na przeklasyfikowanie w PKD z 2007 na 2025 zrobi to za nich urząd. Automatyczna zmiana w CEIDG, KRS, w rejestrze REGON oraz innych rejestrach urzędowych nastąpi z dniem 1 stycznia 2027 r., jeśli przedsiębiorca wcześniej sam nie dokona modyfikacji.
E-doręczenia dla przedsiębiorców – nowy obowiązek komunikacji elektronicznej
Od 1 stycznia 2025 roku wszedł w życie obowiązek korzystania z e-Doręczeń dla przedsiębiorców wpisanych do KRS/CEIDG oraz dla osób wykonujących zawody zaufania publicznego.
Termin na wdrożenie e-Doręczeń, zależy od daty rejestracji firmy w CEIDG albo w KRS:
- firmy, które zarejestrowały działalność w CEIDG przed 1 stycznia 2025 roku, muszą mieć adres do e-Doręczeń od 1 października 2026 roku,
- firmy, które zarejestrowały działalność w KRS przed 1 stycznia 2025 roku, muszą mieć adres do e-Doręczeń od 1 kwietnia 2025 roku.
E-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru, który ma na celu usprawnienie komunikacji między administracją publiczną a obywatelami oraz firmami.
Kasowy PIT – nowa metoda rozliczania podatku dla przedsiębiorców
Kasowy PIT to nowa metoda ustalania wysokości przychodu, która weszła w życie 1 stycznia 2025 roku. Zgodnie z tą metodą, przychód podatkowy będzie powstawał w momencie faktycznego otrzymania zapłaty za fakturę.
Jeśli jednak przedsiębiorca nie otrzyma od kontrahenta należności w ciągu 2 lat od dnia wystawienia faktury, to ostatecznie i tak będzie musiał zapłacić podatek.
Z kasowego PIT będą mogli korzystać przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą, których przychód w poprzednim roku nie przekroczył 1 000 000 zł — bez względu na wybraną formę opodatkowania. Nie skorzystają z niego jednak wspólnicy spółek cywilnych i jawnych.
Jest to korzystne rozwiązanie dla przedsiębiorców, które może ułatwić prowadzenie działalności w przypadku wystąpienia nieterminowych płatności od kontrahentów.
VAT UE i procedura SME – nowe zasady dla małych firm
Od 1 stycznia 2025 roku małe firmy w Unii Europejskiej będą mogły skorzystać ze zwolnienia z VAT w całej UE, dzięki wprowadzeniu tzw. Procedury SME (Small and Medium-sized Enterprises). Aby móc skorzystać z tego zwolnienia, roczny obrót firmy na poziomie całej Unii nie może przekroczyć 100 000 EUR (426 341,50 zł).
W każdym kraju, w którym przedsiębiorca chce skorzystać ze zwolnienia, jego obrót musi być mniejszy niż obowiązujący w danym państwie członkowskim lokalny limit. Aby uzyskać prawo do zwolnienia, firma musi zarejestrować się w systemie SME.
Nowe przepisy umożliwią polskim przedsiębiorcom korzystanie ze zwolnienia z VAT w innych krajach UE, przy zachowaniu wspólnych unijnych limitów obrotów oraz uproszczeniu obowiązków administracyjnych.
JPK CIT i zmiana limitu do prowadzenia pełnych ksiąg handlowych
Od 2025 roku wprowadzony zostanie obowiązek składania Jednolitego Pliku Kontrolnego dla podatku dochodowego od osób prawnych (JPK CIT) przez firmy, których roczne przychody przekraczają 50 000 000 EUR (213 175 000 zł) oraz przez podatkowe grupy kapitałowe.
JPK CIT to forma elektronicznego przesyłania ksiąg rachunkowych i ewidencji podatkowych do urzędów skarbowych. Wprowadzenie tego rozwiązania ma na celu usprawnienie pracy administracji skarbowej, umożliwiając precyzyjniejsze wyłanianie firm do kontroli podatkowych. Firmy, których wyniki finansowe będą odbiegały od przyjętych standardów branżowych lub wykazywać nietypowe schematy działania, mogą stać się przedmiotem szczególnego zainteresowania urzędów skarbowych, co wiąże się z ryzykiem częstszych kontroli.
Dodatkowo, od 1 stycznia 2025 roku podniesiony zostanie próg przychodów, który zobowiązuje do prowadzenia pełnych ksiąg handlowych — z 2 000 000 EUR (8 527 000 zł) na 2 500 000 EUR (10 658 750 zł) rocznie.
Renta wdowia – nowe zasady łączenia świadczeń
1 stycznia 2025 roku weszły w życie przepisy, które umożliwią łączenie wypłaty renty rodzinnej z innymi świadczeniami, takimi jak emerytura, renta z tytułu niezdolności do pracy czy renta rolnicza. Zakład Ubezpieczeń Społecznych będzie mógł wypłacić tzw. rentę wdowią, pod warunkiem spełnienia określonych kryteriów, takich jak:
- osiągnięcie wieku emerytalnego
- pozostawanie w małżeńskiej wspólności majątkowej
- brak zawarcia nowego małżeństwa
- odpowiedni wiek w chwili śmierci małżonka
Osoby uprawnione będą mogły wybrać, czy otrzymają 100% renty rodzinnej i 15% własnego świadczenia, czy też 100% własnego świadczenia i 15% renty rodzinnej. Od 2027 roku wartość drugiego świadczenia wzrośnie do 25%. Szczegółowe informacje dotyczące nowych zasad oraz procedury składania wniosku o ustalenie zbiegu świadczeń z rentą rodzinną (ERWD) można znaleźć na stronie ZUS.
Wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2025 roku
Od 1 stycznia 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4666 złotych. Tym samym płaca minimalna wzrosła o 366 zł w stosunku do II półrocza 2024 roku, kiedy to wynosiła 4300 zł. Z początkiem roku wzrosła też minimalna stawka godzinowa — z 28,10 zł do 30,50 zł.
Wzrost składek na ubezpieczenie społeczne dla przedsiębiorców
Od 2025 roku przedsiębiorcy objęci standardowymi składkami na ubezpieczenia społeczne, tzw. dużym ZUS-em, zapłacą 1773,96 zł miesięcznie. Osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą zdecydować się na opłacanie składek ZUS bez dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. W takim przypadku składki na ubezpieczenie społeczne wynoszą 1646,47 zł miesięcznie.
Wigilia dniem wolnym od pracy – nowe święto w kalendarzu
Zgodnie z nowelizacją ustawy uchwaloną przez Sejm, od 1 lutego 2025 roku Wigilia (24 grudnia) będzie dniem wolnym od pracy. To oznacza, że tego dnia większość pracowników, w tym osoby zatrudnione w handlu, będzie mogła poświęcić czas na przygotowania do świąt i spędzenie go z bliskimi.
AI Act – nowe przepisy dotyczące sztucznej inteligencji
Od 2 lutego 2025 roku weszły w życie pierwsze przepisy Rozporządzenia o Sztucznej Inteligencji (AI Act), których celem jest zwiększenie bezpieczeństwa obywateli i obywatelek oraz podniesienie kompetencji pracowników w zakresie systemów sztucznej inteligencji.
Tego dnia wszedł w życie nowy obowiązek dla pracodawców (dostawcy oraz podmioty stosujące systemy AI) do podjęcia działań w kierunku zapewnienia pracownikom odpowiedniej wiedzy i umiejętności w zakresie AI niezbędnych do wykonywania zadań. To istotny krok w kierunku zwiększenia świadomości związanych z AI w miejscu pracy.
Podsumowanie zmian prawnych w 2025 roku
2025 rok przynosi wiele istotnych zmian dla przedsiębiorców i osób fizycznych. Nowe przepisy obejmują szerokie spektrum zagadnień, od zmian w kodach PKD, przez wprowadzenie e-Doręczeń, kasowego PIT, nowych zasad VAT UE, JPK CIT, po zmiany w prawie pracy i świadczeniach społecznych.
Wraz z wprowadzeniem powyższych zmian w polskim prawie, przedsiębiorcy będą musieli dostosować swoje działania do nowych regulacji. Zmiany te mogą wiązać się z koniecznością wprowadzenia nowych procedur, dostosowania systemów księgowych czy zgłoszenia się do odpowiednich organów. Jeśli potrzebujesz wsparcia w zakresie adaptacji do tych nowych przepisów, nasza kancelaria jest gotowa służyć pomocą.
Zapraszamy do kontaktu — pomożemy Ci przygotować się do nadchodzących zmian. Nasza kancelaria oferuje kompleksową pomoc prawną.
Ze zmian w 2025 roku będą mogły skorzystać również osoby fizyczne. Jeżeli potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z naszą kancelarią. Chętnie omówimy sprawę podczas konsultacji prawnej.
Radca Prawny
Agnieszka Sierputowska
Skontaktuj się z nami:
Tel.: 606608089
E-Mail: sekretariat@bktkancelaria.pl
www.bktkancelaria.pl