Era cyfrowa otworzyła przed przedsiębiorcami nowe możliwości dotarcia do klientów na całym świecie. Dzięki Internetowi globalna sprzedaż stała się łatwiejsza i bardziej dostępna niż kiedykolwiek wcześniej. Jeżeli jesteś przedsiębiorcą i chcesz rozszerzyć swoje rynki docelowe na zagraniczne obszary, sprzedaż online jest idealnym narzędziem do tego celu. W tym artykule przedstawiamy kilka kluczowych kroków, które pomogą Ci rozpocząć sprzedaż online usług za granicę.

Jak rozpocząć sprzedaż online usług za granicę? 

Pierwszym krokiem jest określenie, na jakim rynku chcesz sprzedawać swoje produkty lub usługi. Wprowadzenie produktu lub usługi na rynek zagraniczny wymaga bowiem przeprowadzenia badania rynku. Z pewnością warto zrobić reaserch i wybrać kilka rynków, które wydają się najbardziej atrakcyjne dla Twojego biznesu.

Istnieje wiele metod badawczych, które można do tego wykorzystać. Na przykład: ankiety, wywiady, obserwacje, analiza danych statystycznych czy badania focus group. My jednak nie będziemy skupiać się na tych tematach – zostawimy to specjalistom w tej dziedzinie. 🙂 

W naszym artykule chcielibyśmy natomiast odnieść się do kwestii nam bliskiej. Jakiej? Oczywiście związanej z prawnym zabezpieczeniem Twoich interesów i przeprowadzeniem Cię przez proces wprowadzania na rynek zagraniczny Twoich produktów oraz usług.  

Prawnik poszukiwany! Zgodność z przepisami to podstawa…

Po dopasowaniu oferty dla danego rynku i jego potrzeb – kiedy już wiesz, w jakim państwie i dla jakiej grupy docelowej chciałbyś sprzedawać Twoje produkty lub świadczyć swoje usługi – czas na specjalistę od kwestii prawnych. 

Wprowadzenie produktów lub usług na rynek zagraniczny wiąże się bowiem z szeregiem obowiązków, których trzeba dopełnić. Nakładają je na importera przepisy unijne oraz regulacje zawarte w umowach międzynarodowych, a także przepisach krajowych.  

W szczególności analizie poddać należy produkty lub usługi pod kątem spełnienia wymogów w zakresie:

  • bezpieczeństwa produktu,
  • polityki odpadowej ( elektrośmieci),
  • przechowywania produktu oraz
  • przepisów związanych z ochroną własności intelektualnej, prawem konkurencji czy podatkami.  

POLITYKA PRYWATNOŚCI I REGULAMIN SKLEPU

Jeżeli dokonujesz sprzedaży produktów poprzez platformę eCommerce, powinieneś także zwrócić uwagę na uregulowania Twojej polityki prywatności i regulaminu sklepu. Jest to związane m.in. z przetwarzaniem danych osobowych kupujących.

Pamiętaj, że uregulowania spraw związanych z „ciasteczkami” bywają różne – w zależności od kraju, w którym wprowadzasz dany produkt na rynek. Weź pod uwagę, że polityka prywatności powinna być zgodna z lokalnymi przepisami kraju, gdzie sprzedajesz swoje towary konsumentom. Jeżeli sprzedaży dokonujesz poprzez platformę w wielu krajach, sprawdź, czy Twoja polityka prywatności odpowiada unormowaniom wskazanym w przepisach prawnych danego państwa.

PRZEPISY CELNE I PODATKOWE

Jeżeli sprzedajesz swoje towary poza granice Unii Europejskiej, zweryfikuj eksport pod kątem przepisów celnych.  

Sprzedaż za granicę może podlegać również umowom międzynarodowym, takim jak umowy o wolnym handlu, umowy o ochronie inwestycji czy umowy unijne.  

Przy sprzedaży online za granicę, należy rozważyć kwestie związane z opodatkowaniem transakcji międzynarodowych. Zbadaj, czy musisz płacić podatki w kraju, do którego eksportujesz swoje produkty i jakie są wymogi dotyczące rozliczeń podatkowych. 

A co z usługami wprowadzanymi na rynki zagraniczne? 

Ostatnio dużą popularnością cieszą się usługi w zakresie energii odnawialnej – a konkretnie montaż paneli fotowoltaicznych w postaci tak zwanych farm fotowoltaicznych albo usługi świadczone dla klienta indywidualnego. Prym wiodą tutaj takie państwa jak Niemcy i Austria. Kraje te bowiem bardzo dbają o poszerzenie pól eksploatacji i pozyskiwania energii odnawialnej, zaś dotacje w tym zakresie są bardzo wysokie. Dodatkowo, obowiązująca od stycznia 2023 nowa niemiecka ustawa o energii odnawialnej „EEG” sprzyja wyposażaniu domów i przedsiębiorstw w przydomowe baterie słoneczne, gdyż wynagrodzenie za odsprzedaż energii ciągle rośnie. 

Dlatego państwa takie jak Niemcy czy Austria wspierają budowę i eksploatację systemów fotowoltaicznych.

Polscy przedsiębiorcy coraz częściej szukają kontrahentów poza naszą zachodnią granicą. Dzieje się tak przede wszystkim z uwagi na panującą w Polsce inflację oraz słabą stabilizację złotego.  

Należy jednak pamiętać, że montaż paneli fotowoltaicznych w krajach naszych sąsiadów wymaga dużej znajomości rynku oraz przepisów prawnych normujących m.in. kwestie związane z:

  • regulacjami dot. instalacji solarnych,
  • systemami oraz procedurami zgłaszania i certyfikacji zarówno samych montowanych paneli, jak i sposobu wykonania montażu, a także
  • uprawnień pracowniczych do jego wykonania. 

O czym jeszcze pamiętać? Sprzedaż online usług za granicę

Warto pomyśleć o chroniących Twoje interesy umowach z kontrahentem, poddanie ewentualnych sporów wynikających z umów właściwości prawa polskiego i sądownictwu polskiemu czy też o procedurze delegowania pracowników za granicę w celu świadczenia usług. Warto wspomnieć, że sankcje za niewłaściwe delegowanie są o wiele wyższe niż w Polsce i sięgają setek tysięcy euro. 

Podsumowanie – sprzedaż online usług za granicę

A jeżeli byłbyś zainteresowany pozyskaniem większej ilości informacji na ten temat lub działasz w branży FMCG, OZE, budowlanej, transportowej, pracy tymczasowej czy e-commerce – zapraszamy do współpracy. Te procesy znamy od podszewki!

Może Cię też zainteresować: Sprzedaż alkoholu online w Wielkiej Brytanii

Umów się z nami na 30 – minutową poradę online